Robert Hoosemans (Breda, 1972) tekent en schildert al zijn hele leven. Als kind al raakte hij geïnspireerd door de schilderkunst van vroegere eeuwen. Met name de 17e eeuwse schilderkunst - waarbij gebruik gemaakt wordt van meerdere lagen olieverf om daarmee een perfecte lichtreflectie te creëeren - behoort tot zijn stijl.Reeds op 17-jarige leeftijd ontving Robert zijn eerste opdracht tot het maken van een olieverf schilderij van een boerderij. Hierna volgden spoedig meerdere opdrachten van zowel particuliere afnemers alsook bedrijven en instellingen. Van de opbrengsten van zijn eerste opdrachten kocht hij steeds nieuwe teken- en schildermaterialen welke hij zichzelf eigen maakte.De meeste opdrachten bestonden uit olieverf schilderijen en aquarellen maar ook pentekeningen en zelfs het ontwerp van familiewapens, logo’s en huisstijlen rolden van zijn hand. Zijn creativiteit bleef hoe dan ook niet onopgemerkt. Robert is een veelzijdig autodidact.
Opleiding
Na zijn basisopleiding aan het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda studeerde Robert Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en behaalde in 2004 de titel van registeraccountant. Hij is in dat vakgebied nog steeds werkzaam.In 2007 ontmoette hij zijn muze en latere echtgenote, waardoor zijn artistieke vaardigheden een impuls kregen. Zijn specialiteit is te vinden in secure belijningen en precieze weergaven van de realiteit. Stadsgezichten, huizen, interieurs, taferelen, landschappen en portretten met nét die extra creatieve twist om het voor de toekomstig eigenaar een zeer persoonlijke emotie te geven. Herkenbaarheid met een ziel voor de kritische kijker.In 17e eeuwse stijl is onlangs zijn grootste olieverfprodukties gereedgekomen; ‘Het Begijnhof te Breda Anno 2017’. Dit kunstwerk is tijdens het 750-jarig bestaan van het Begijnhof te Breda in 2017 onthuld door Burgemeester Depla van Breda. Belangrijke werken waarin zijn vakkennis duidelijk tot uiting komt zijn onder andere ´Het Begijnhof te Breda Anno 2017´, ‘Aswoensdag’ en het ‘Oud in Nieuw’ project van het Ignatius ziekenhuis (later Amphia) te Breda alsmede het portret van zijn eigen dochter ‘Madelon’.